menu
ABC Antroposofie

Vrijeschoolonderwijs

Ouders en kinderen

 « 123 » 

Dat heeft God knap bedacht
Jan Alfrink

Het oproepen van verwondering wordt door veel vrijeschoolleerkrachten gezien als een van de belangrijkste doelen van het onderwijs. In deze brochure gaat het daarover, o.a. aan de hand van het vraagstuk of mens en wereld bij toeval zijn ontstaan, dan wel geschapen door een hogere macht.
(VOK-Cahier, brochure, 28p)

De levende kant van het denken
Jan Alfrink

Wat is het levende denken; hoe ontwikkel je het en hoe kun je er bewust aan werken in het opvoeden en onderwijzen van kinderen?
Deze brochure bevat de tekst van een voordracht over dit thema.
(brochure, geniet, 29p)

Gezond onderwijs
Jan Alfrink

Deze brochure bevat de tekst van een voordracht tijdens de Zomercursus en handelt o.m. over het etherlichaam, de fase van leerrijpheid en andere aspecten van het vrijeschoolonderwijs die te maken hebben met de gezondheid zoals die door onderwijs en opvoeding gestimuleerd kunnen worden.
(26p)

Individualiseren doen kinderen zelf
Jan Alfrink

Bewerkte tekst van een voordracht over de vraag: hoe kan de leerkracht zó werken dat de leerling er precies dát 'uit kan halen' dat zijn individuele ontwikkeling dient?
(brochure, 20p)

Onze school heeft een grondsteenspreuk
Jan Alfrink

Deze brochure (22p.) beschrijft de weg waarlangs vrijeschool Het Sterrenbos in Amerongen tot een grondsteenspreuk is gekomen. Jan Alfrink werd daarbij 'te hulp' geroepen en hij doet verslag van de verschillende bijeenkomsten die in het proces van het 'vinden' van de spreuk plaatsvonden en de thema's die daar werden besproken.

Bewegende klas
Innovatie in de Vrijeschool
Wolfgang Auer

In Duitsland wordt al ruim 15 jaar ervaring opgedaan met de 'bewegende klas': onderwijs in combinatie met heel veel spel en beweging. In deze werkuitgave wordt beschreven welke invloed deze vorm van onderwijs heeft op de ontwikkeling van het kind; met name de verschillende zintuigen. Daarnaast worden er een groot aantal bewegingsspelen beschreven en kan men, via een QR code, beeldmateriaal, liedjes en spelletjes bekijken.
(A4-formaat, ringband, 93p)

In school we trust
Philip Bakker

- Een blik op verborgen ontwikkelingslijnen in het internationale onderwijs -
Dit boek plaatst indringende vraagtekens bij de ontwikkelingen in en van het onderwijs. Aan de hand van uitvoerig onderzoek in een veelheid van nota's, beleidsstukken e.d. van commissies, foundations, internationale organisaties, wetenschappers e.d. wordt duidelijk dat heel andere dan pedagogische inzichten en motieven een belangrijke rol spelen bij het bepalen van de richting waarin het onderwijs zich ontwikkelt. - De toekomst van het onderwijs richt zich op de belangen van economie en politiek, en niet op de ontwikkeling van het kind.
(paperback, 210p)

Een woord te zijner tijd... Deel 1
Een boek over taal op de Vrije School (deel I)
Hans ter Beek

Een oud-vrijeschoolleraar geeft een rijke beschrijving van het onderwijs in taal in de klassen 1, 2 en 3 van de Vrije School. Daarbij vertelt hij en passant ook over allerlei aspecten die met het Vrije Schoolonderwijs zijn verbonden, geeft literatuurverwijzingen en ervaringen met de jaarfeesten, en behandelt per klas hoe het taalonderwijs vormgegeven kan worden en hoe dat voor de ontwikkeling van het kind van belang is.
(uitgave op A4-formaat in spiraalband, 188p met afb. in kleur en ZW)

Volgens Bartjens...
Een boek over rekenen op de Vrije School
Hans ter Beek

Op basis van zijn eigen ervaring als leerkracht op de Vrije School, beschrijft de auteur het rekenonderwijs, van de kleuterklas tot in de achtste klas. Een gedegen bron van inspiratie voor collega-leerkrachten.
(uitgave op A4-formaat in ringband, met afb. in kleur)

Vormtekenen
Dick Bruin

Een enthousiasmerend boek met korte instructies en heel veel voorbeelden om direct aan de slag te gaan met vormtekenen. Met een veelheid aan motieven of thema's die eenvoudig of gecompliceerd uitgevoerd kunnen worden zoals rechte en kromme lijnen, spiralen, harten, Keltische en Arabische motieven, bladeren, gespiegelde lijnen en nog veel meer. Een uitgave die jong en oud uitnodigt tot creativiteit.
(paperback, 134p, oblong formaat)

Hoe leer je vreemde talen?
Een inleiding op het vreemdetalenonderwijs
Erhard Dahl

Een uitgave voor leerkrachten die een inleiding geeft tot het onderwijzen van vreemde talen in de vrijeschool. wat is het doel van het vreemdetalenonderwijs en welke methodes kunnen daarbij zinvol worden toegepast? Dit wordt beschreven voor de onder-, midden- en bovenbouw en ook vragen als hoe en wanneer de grammatica aan bod komt en hoe en wanneer er aan het vormen van een woordenschat wordt gewerkt, worden kundig besproken.
(paperback, groot formaat, 59p)

Antroposofische kinderopvang
Voor kinderen van 0-13 jaar
Loïs Eijgenraam

De antroposofische kinderopvang is bezig met een gestage opmars. In steeds meer plaatsen zijn voorschoolse (voor jonge kinderen) en buitenschoolse (voor kinderen van 4 tot 13 jaar) actief. Voor deze beide leeftijdsgroepen geeft de schrijfster een schat aan informatie over het hoe en waarom van de wijze waarop gewerkt wordt. Daarbij komen alle aspecten van de opvang aan bod, zoals het dag-, week- en jaarritme; het spelen; het kunstzinnig en ambachtelijk bezig zijn; de inrichting enzovoort.
(paperback, 219p)

De vrijekleuterklas
Loïs Eijgenraam

Ben je benieuwd hoe het er in een vrijeschoolkleuterklas aan toe gaat? Dit boekje staat boordevol informatie over nagenoeg alle aspecten van het vrijeschoolkleuteronderwijs en geeft een beeld van wat er dagelijks, wekelijks en door het jaar heen gebeurt. Waarom is het spelen zo belangrijk, waarom euritmie, waarom de seizoenentafel, waarom is ritme zo belangrijk - en nog veel meer!
Een toegankelijke inleiding in de wereld van het vrijeschoolonderwijs!
(paperback, 119p)

Leerrijpheid
Van kleuterklas naar groep 3 / klas 1
Loïs Eijgenraam

Wanneer is een kind er aan toe om naar groep 3 te gaan, oftewel: wanneer houdt het kind op kleuter te zijn en wanneer is het er aan toe om naar groep 3 te gaan? De overgang van kleuter naar ´basisschoolkind´is ook een ontwikkelingsstap waarin het kind overgaat naar een andere manier van leren en begrijpen en ook nieuw gedrag ontwikkelt.
(paperback, 126p)

Spel, spelen en speelgoed
Voor kinderen van 0 tot 18 jaar
Loïs Eijgenraam

Spelen is voor de ontwikkeling van een kind van bijzonder belang. Het is een manier om het opgroeiende kind op de passende leeftijd passende ervaringen te laten opdoen: het beleven van het spel op het juiste moment van de ontwikkeling van het kind is een zegen voor het hele leven.
Dit boek biedt inzichten in de betekenis van het spel, laat zien hoe het spel en het spelen zich met het kind mee ontwikkelen, bespreekt allerlei speelgoed en andr materiaal om mee te spelen, behandelt het buitenspel en biedt handreikingen om via het spel het kind beter waar te nemen.
(paperback, 171p)

Fundamenten van De Extra Les
Joep Eikenboom

Een boek om mee te werken. Het biedt een verdieping van de oefeningen die Audrey McAllen onder de noemer 'de extra les' beschreef. Voor degenen die werken met kinderen met leerproblemen, geeft deze uitgave verdiepende aanknopingspunten om aan te sluiten bij de spirituele dimensie van het kind.
(paperback, 307p)

Een..., twee..., Huppetee!
Hennie de Gans-Wiggermans

Op de Vrije School wordt het latere rekenonderwijs in de kleuterjaren voorbereid... niet door eenvoudig te rekenen maar door spelletjes en door zingen. Zo kan het kind, met plezier, de rekenbegrippen die in allerlei liedjes en spelletjes voorkomen, in zich opnemen.
Opnieuw een belangrijk, en voor kleuterleidsters onmisbaar werk van de schrijfster die vele jaren ervaring heeft in het Vrije School kleuteronderwijs.
(Uitgave in ringband, 110 pagina’s)

Luister even
Hennie de Gans-Wiggermans

90 liedjes en versjes om uit te spelen. Hennie de Gans-Wiggermans is jarenlang werkzaam geweest als kleuterleidster op een Vrije School en beschrijft, in een reeks boekjes, vanuit haar ervaring veel praktische tips en achterliggende gezichtspunten door verschillende aspecten van het opgroeien en opvoeden van het jongere kind, zoals: jaarfeesten vieren, vertellen, spelen, zingen e.d.
Haar uitgaven vormen dankbaar materiaal voor kleuter- of peuterleidsters of ouders.
(110 pagina’s in spiraalband)

Mag ik ook?
Hennie de Gans-Wiggermans

Jonge kinderen leren door ´na te doen. Meehelpen met datgene wat ze in hun omgeving zien gebeuren willen ze ook altijd. Afwassen, stoffen, vegen: het is voor hen spel, leren én plezier.
Voor iedereen die jonge kinderen in de nabijheid heeft, biedt deze uitgave vele ideeën, liedjes, versjes e.d. om thuis of in de klas met kinderen ´aan de slag te gaan´.
(Uitgave met spiraalrug, 150 pagina´s)

Natuurlijk
Natuurbeleven met jonge kinderen
Hennie de Gans-Wiggermans

’Natuurlijk’ staat vol met verhaaltjes, liedjes, versjes en knutsels, opgetekend uit de rijke ervaring van een Vrije Schoolkleuterleidtser. Zonder intellectuele weetjes, maar met beelden en doe-activiteiten op een natuurlijke wijze interesse wekken voor het wonder dat natuur heet. Want voor een kind is de natuur (nog) een wonder. Bestemd voor kinderen tot acht jaar.
102 pagina’s in spiraalband.

Nog een keer!
Om te vertellen en te spelen
Hennie de Gans-Wiggermans

Boekje met 33 op seizoen gerangschikte, kleine verhaaltjes en volkssprookjes, waarin de herhaling centraal staat. Om te lezen, te vertellen en te spelen. Met suggesties voor het maken en doen van kleine tafelspelen. Voor peuter- en kleuterleeftijd.
(in spiraalband, 90 pagina’s)

Spelen is leren!
Een kijkje in de Vrije Schoolkleuterklas
Hennie de Gans-Wiggermans

Nabootsing, ritme, fantasie en herhaling zijn voor de ontwikkeling van het kleine kind van groot belang; ze zijn dan ook belangrijke elementen in het Vrije Schoolkleuteronderwijs. In deze uitgave beschrijft een ervaren kleuterjuf hoe het er op de Vrije School in een kleuterklas aan toegaat - en vertelt daarbij ook over de achtergronden van deze praktijk. Daarbij horen ook spelletjes, liedjes en versjes.
(Uitgave in ringband, 90 pagina’s)

Timpetuis, ben je thuis?
Met CD
Hennie de Gans-Wiggermans

Een praktisch werkboek over het zingen en opzeggen van versjes, waarin de nadruk ligt op het bewegen. Van grote naar kleine gebaren, dus geschikt om te doen met kinderen van 0 - 7 jaar. Met tips over het belang van de diverse spelletjes en hoe ze thuis of met een groep gedaan kunnen worden. Nieuwe uitgave, inclusief CD.
(in ringband, 100 pagina’s)

Voor jou wil ik zingen
Liedjes om naar te luisteren
Hennie de Gans-Wiggermans

Dit boekje bevat 52 kinderliedjes van rond 1900 met muzieknotatie. (Dus uit de tijd waarin onze (bet)overgrootouders opgroeiden) Zij spelen zich af in de belevingswereld van kinderen en gaan over stout zijn, naar bed gaan, bloempjes, poesjes en andere dieren. Door de eenvoudige teksten spreken ze ook de kinderen van nu aan. Met een korte geschiedenis van het kinderlied vanaf ±1850.
(uitgave in spiraalrug, 74 pagina’s)

’s Morgens vroeg
Ochtend- en ambachtsspelen voor peuters en kleuters
Hennie de Gans-Wiggermans

"Jarenlang heb ik de spelen met plezier gedaan. Zelfs op de momenten dat ik niet zoveel energie had om te beginnen, werd ik door het enthousiasme van de kinderen gestimuleerd het toch te doen."
Uit haar rijke ervaring als kleuterjuf op de Vrije School heeft de schrijfster tientallen bewegings- en ambachtsspelletjes samengebracht, met daarnaast algemene aanwijzingen en achtergronden.
Uitgave in ringband, 101 pagina’s.

Waldorf- Vrijeschool- Steineronderwijs in praktijk
Een onderzoek hoe kinderen leren in de lagere klassen
Els Göttgens

Een bevlogen en leerrijk werkboek voor leraren! De schrijfster heeft vele jaren ervaring als Vrijeschooljuf (in Nederland en in de VS). In deze uitgave beschrijft ze levendig en enthousiasmerend over het concrete werken met de kinderen in de klas (de eerste drie leerjaren), o.a. over het lezen, vertellen, spelling, hoofdonderwijs, rekenen, toneelspelen, vreemde talen en meer.
(A4-formaat, ringband, 73p)

De verborgen kwaliteiten van handwerken
Conny de Heer

Handwerken is niet alleen leuk om te doen. Het leren handwerken biedt het opgroeiende kind mogelijkheden zich op allerlei gebieden en in allerlei kwaliteiten te ontwikkelen.
Dit boek is geschreven op basis van tientallen jaren praktijkervaring met handwerken met kinderen op de vrijeschool. Met een beschrijving van de basistechnieken, van de plaats van het handwerken in het vrijeschoolonderwijs, de pedagogische betekenis van het handwerken, de werking op de kinderen en natuurlijk met enkele tientallen projecten die stap voor stap beschreven en met kleurenafbeeldingen getoond worden.
(paperback, genaaid, 75p)

Vrije School op de tweesprong
Waar blijft het eigene van de Vrije School?
John Hogervorst (red.)

Hoe is het anno 2008 met de kwaliteit van het Vrije Schoolonderwijs in Nederland? Aan de ene kant klinkt de roep om een vernieuwing van het onderwijs in het kader van een aanpassing aan de eisen van deze tijd. Aan de andere kant leeft de wens om te behouden wat er is - maar dreigen Vrije Schoolgewoonten en - inzichten sleets te worden. Hoe kan de Vrije School in dit spanningsveld een koers uitzetten en de verbinding met de eigen wortels in stand houden?
Een bundel met artikelen en teksten van Martin van den Broek, Dieter Brüll, Christine Gruwez, John Hogervorst, Monique Wortelboer en Rudolf Steiner. (paperback, 84 pagina’s)