menu
ABC Antroposofie

Pedagogie voor professionals

 « 123 » 

Dat heeft God knap bedacht
Jan Alfrink

Het oproepen van verwondering wordt door veel vrijeschoolleerkrachten gezien als een van de belangrijkste doelen van het onderwijs. In deze brochure gaat het daarover, o.a. aan de hand van het vraagstuk of mens en wereld bij toeval zijn ontstaan, dan wel geschapen door een hogere macht.
(VOK-Cahier, brochure, 28p)

Bewegende klas
Innovatie in de Vrijeschool
Wolfgang Auer

In Duitsland wordt al ruim 15 jaar ervaring opgedaan met de 'bewegende klas': onderwijs in combinatie met heel veel spel en beweging. In deze werkuitgave wordt beschreven welke invloed deze vorm van onderwijs heeft op de ontwikkeling van het kind; met name de verschillende zintuigen. Daarnaast worden er een groot aantal bewegingsspelen beschreven en kan men, via een QR code, beeldmateriaal, liedjes en spelletjes bekijken.
(A4-formaat, ringband, 93p)

Een woord te zijner tijd... Deel 1
Een boek over taal op de Vrije School (deel I)
Hans ter Beek

Een oud-vrijeschoolleraar geeft een rijke beschrijving van het onderwijs in taal in de klassen 1, 2 en 3 van de Vrije School. Daarbij vertelt hij en passant ook over allerlei aspecten die met het Vrije Schoolonderwijs zijn verbonden, geeft literatuurverwijzingen en ervaringen met de jaarfeesten, en behandelt per klas hoe het taalonderwijs vormgegeven kan worden en hoe dat voor de ontwikkeling van het kind van belang is.
(uitgave op A4-formaat in spiraalband, 188p met afb. in kleur en ZW)

Een woord te zijner tijd... een boek over taal. Deel 3
Deel III: 7e en 8e klas
Hans ter Beek

Een oud-vrijeschoolleraar geeft een rijke beschrijving van het onderwijs in taal in de klassen 7 en 8 van de Vrije School. Daarbij vertelt hij en passant ook over allerlei aspecten die met het Vrije Schoolonderwijs zijn verbonden, geeft literatuurverwijzingen en ervaringen met de jaarfeesten, en behandelt per klas hoe het taalonderwijs vormgegeven kan worden en hoe dat voor de ontwikkeling van het kind van belang is.
(uitgave op A4-formaat in spiraalband, 252p met afb. in kleur en ZW)

Het etherlichaam als pedagogisch instrument
In de opvoeding van het kleine kind
Cornelis Boogerd

Het inzicht in de ontwikkeling van het kind vanuit de antroposofie geeft het opvoeden een andere dimensie: je kunt inspelen op de krachten en kwaliteiten die in die ontwikkeling hun rol spelen. Bij het kleine kind (tot ca 7 jaar) zijn het de krachten van het etherlichaam die een wezenlijke taak vervullen. Die krachten drukken zich uit in onder andere ritme, gewoontes en nabootsing. Dit boek geeft aan hoe je bewust met, vanuit en aan deze krachten kunt werken en geeft daartoe ook vele voorbeelden en oefeningen. Tweede druk, gebonden, 231 pagina’s, met illustraties

Visjes horen in het water
De scholing van het etherlichaam voor opvoeders van kleine kinderen
Cornelis Boogerd

In het opvoeden van kleine kinderen (tot circa zeven jaar) speelt het etherlichaam een belangrijke rol. Anders gezegd: het kleine kind ontwikkelt zich door het leven in nabootsing, ritme, herhaling, gewoonte. Opvoeders die hier weet van hebben, kunnen hier weer aan werken door het eigen etherlichaam te scholen. En daarvoor vinden zij in dit boek belangrijke hulp, onder andere in de vorm van bewegingsoefeningen.
(paperback, 172 pagina’s)

Hoe leer je vreemde talen?
Een inleiding op het vreemdetalenonderwijs
Erhard Dahl

Een uitgave voor leerkrachten die een inleiding geeft tot het onderwijzen van vreemde talen in de vrijeschool. wat is het doel van het vreemdetalenonderwijs en welke methodes kunnen daarbij zinvol worden toegepast? Dit wordt beschreven voor de onder-, midden- en bovenbouw en ook vragen als hoe en wanneer de grammatica aan bod komt en hoe en wanneer er aan het vormen van een woordenschat wordt gewerkt, worden kundig besproken.
(paperback, groot formaat, 59p)

Zonnestraaltjes
Hennie de Gans-Wiggermans

Uit de praktijk van een ervaren kleuterjuf: een verzameling van ruim 75 kleine verhaaltjes voor kleuters, met name herhaal-verhaaltjes waar jonge kinderen verzot op zijn.
Ook met ideeën en tips om spelletjes te doen rond de verhaaltjes en om zelf verhaaltjes te maken.
(uitgave met spiraalrug, 90p.)

Fundamenten van De Extra Les
Joep Eikenboom

Een boek om mee te werken. Het biedt een verdieping van de oefeningen die Audrey McAllen onder de noemer 'de extra les' beschreef. Voor degenen die werken met kinderen met leerproblemen, geeft deze uitgave verdiepende aanknopingspunten om aan te sluiten bij de spirituele dimensie van het kind.
(paperback, 307p)

Kijk eens
Hennie de Gans

Kinderen kijken met verwondering de wereld in. Dat is een kostbaarheid die gestimuleerd kan worden met de liedjes, versjes en verhaaltjes in deze uitgave.
Na een inleiding over het kijken, volgen een aantal thema's (bijvoorbeeld: bomen, bloemen, eendjes, moeren, de wind) met liedjes, versjes en kleine verhaaltjes. Met een CD met de liedjes.
(uitgave in ringband, 123p)

Een..., twee..., Huppetee!
Hennie de Gans-Wiggermans

Op de Vrije School wordt het latere rekenonderwijs in de kleuterjaren voorbereid... niet door eenvoudig te rekenen maar door spelletjes en door zingen. Zo kan het kind, met plezier, de rekenbegrippen die in allerlei liedjes en spelletjes voorkomen, in zich opnemen.
Opnieuw een belangrijk, en voor kleuterleidsters onmisbaar werk van de schrijfster die vele jaren ervaring heeft in het Vrije School kleuteronderwijs.
(Uitgave in ringband, 110 pagina’s)

Mag ik ook?
Hennie de Gans-Wiggermans

Jonge kinderen leren door ´na te doen. Meehelpen met datgene wat ze in hun omgeving zien gebeuren willen ze ook altijd. Afwassen, stoffen, vegen: het is voor hen spel, leren én plezier.
Voor iedereen die jonge kinderen in de nabijheid heeft, biedt deze uitgave vele ideeën, liedjes, versjes e.d. om thuis of in de klas met kinderen ´aan de slag te gaan´.
(Uitgave met spiraalrug, 150 pagina´s)

Natuurlijk
Natuurbeleven met jonge kinderen
Hennie de Gans-Wiggermans

’Natuurlijk’ staat vol met verhaaltjes, liedjes, versjes en knutsels, opgetekend uit de rijke ervaring van een Vrije Schoolkleuterleidtser. Zonder intellectuele weetjes, maar met beelden en doe-activiteiten op een natuurlijke wijze interesse wekken voor het wonder dat natuur heet. Want voor een kind is de natuur (nog) een wonder. Bestemd voor kinderen tot acht jaar.
102 pagina’s in spiraalband.

Nog een keer!
Om te vertellen en te spelen
Hennie de Gans-Wiggermans

Boekje met 33 op seizoen gerangschikte, kleine verhaaltjes en volkssprookjes, waarin de herhaling centraal staat. Om te lezen, te vertellen en te spelen. Met suggesties voor het maken en doen van kleine tafelspelen. Voor peuter- en kleuterleeftijd.
(in spiraalband, 90 pagina’s)

Spelen is leren!
Een kijkje in de Vrije Schoolkleuterklas
Hennie de Gans-Wiggermans

Nabootsing, ritme, fantasie en herhaling zijn voor de ontwikkeling van het kleine kind van groot belang; ze zijn dan ook belangrijke elementen in het Vrije Schoolkleuteronderwijs. In deze uitgave beschrijft een ervaren kleuterjuf hoe het er op de Vrije School in een kleuterklas aan toegaat - en vertelt daarbij ook over de achtergronden van deze praktijk. Daarbij horen ook spelletjes, liedjes en versjes.
(Uitgave in ringband, 90 pagina’s)

’s Morgens vroeg
Ochtend- en ambachtsspelen voor peuters en kleuters
Hennie de Gans-Wiggermans

"Jarenlang heb ik de spelen met plezier gedaan. Zelfs op de momenten dat ik niet zoveel energie had om te beginnen, werd ik door het enthousiasme van de kinderen gestimuleerd het toch te doen."
Uit haar rijke ervaring als kleuterjuf op de Vrije School heeft de schrijfster tientallen bewegings- en ambachtsspelletjes samengebracht, met daarnaast algemene aanwijzingen en achtergronden.
Uitgave in ringband, 101 pagina’s.

Waldorf- Vrijeschool- Steineronderwijs in praktijk
Een onderzoek hoe kinderen leren in de lagere klassen
Els Göttgens

Een bevlogen en leerrijk werkboek voor leraren! De schrijfster heeft vele jaren ervaring als Vrijeschooljuf (in Nederland en in de VS). In deze uitgave beschrijft ze levendig en enthousiasmerend over het concrete werken met de kinderen in de klas (de eerste drie leerjaren), o.a. over het lezen, vertellen, spelling, hoofdonderwijs, rekenen, toneelspelen, vreemde talen en meer.
(A4-formaat, ringband, 73p)

De verborgen kwaliteiten van handwerken
Conny de Heer

Handwerken is niet alleen leuk om te doen. Het leren handwerken biedt het opgroeiende kind mogelijkheden zich op allerlei gebieden en in allerlei kwaliteiten te ontwikkelen.
Dit boek is geschreven op basis van tientallen jaren praktijkervaring met handwerken met kinderen op de vrijeschool. Met een beschrijving van de basistechnieken, van de plaats van het handwerken in het vrijeschoolonderwijs, de pedagogische betekenis van het handwerken, de werking op de kinderen en natuurlijk met enkele tientallen projecten die stap voor stap beschreven en met kleurenafbeeldingen getoond worden.
(paperback, genaaid, 75p)

12 Zintuigen, 13 Deugden
Hans Hoogerdijk

Ons bestaan, dat is de wereld, de mensen om ons heen, ons innerlijk en dat wat dit alles met elkaar verbindt. Het zijn onze zintuigen die deze verbinding vormen. - In dit 'buitengewone' boek worden de twaalf zintuigen beschreven als twaalf wegen van kennis van onszelf en van de wereld. Elk zintuig ontsluit een ontwikkelingsmogelijkheid in onszelf, een te ontwikkelen deugd, en kan tot instrument worden gemaakt om mee te bouwen aan de wereld en zelf tot volle ontplooiing te komen.
Dit is een boek om steeds opnieuw van te proeven - en in het dagelijks leven mee te werken.
(hardcover, genaaid, met afb. in kleur, 381p)

Waldorfpedagogie in het tijdperk van het alledaagse medialeven
Edwin Hübner

In oktober 2022 kwamen alle leraren van de middelbare steinerscholen in Vlaanderen bijeen voor een studiedag over 'Steinerpedagogie in het media-tijdperk'. Prof. dr. E. Hübner gaf op deze dag een voordracht over dit thema, over de rol die media op scholen spelen, maar ook over wat de school moet doen om (gezondheids- en andere) problemen te voorkomen. Deze voordracht is vertaald en bewerkt door Wim Foquet.
(brochure geniet, 35p)

De kunst van de didactiek
Werkboek voor de vrijeschool
Frank de Kiefte

Onderwijzen kan een kunde zijn - maar is liever nog: een kunst. Deze uitgave is sterk op de praktijk gericht en biedt vele gezichtspunten, handreikingen en ander materiaal voor het voorbereiden, uitvoeren en reflecteren van het lesgeven. Daarbij komt een veelheid aan thema's aan bod, waaronder: zintuigen en levensprocessen; de werking van het geheugen; het drieledig mensbeeld, de opbouw van een les; het periodeonderwijs; de kunst van de open vraag; toetsen in het onderwijs; omgaan met verschillen.
(paperback, 208p)

Taal, ja natuurlijk!
Over het taalonderwijs in de vrijeschool
Frank de Kiefte

Een uitgebreide beschrijving van wat taalonderwijs in de vrijeschool is. Na inleidende hoofdstukken over het wezen van de taal en de verbinding tussen taal en menskunde, volgt een gang door negen domeinen binnen het taalonderwijs (denk aan: mondelinge taalvaardigheid; begrijpend lezen; spelling) en volgen nog hoofdstukken over aanvullende onderwerpen (onder meer: taal in het periodeonderwijs; oefenuur, dyslexie). Een boek voor de leerkracht!
(paperback, 310p)

Scheikunde, natuurwezens en kunst
Hoe scheppend onderwijs er op de vrije school uit kan zien
Frans Geurts en Leo Klein

Een prachtig verzorgde uitgave over een bijzonder vak: scheikunde, zoals dit op de vrijeschool gegeven wordt (kan worden). Frans Geurts beschreef de lesstof en bespreekt pedagogische en didactische aspecten per leerjaar. Met veel beeldmateriaal, schilderingen van Leo Klein en tekeningen van leerlingen wordt onder meer benadrukt wat ook in de tekst naar voren komt: scheikunde is niet een kaal-chemisch gebeuren maar gaat over levende processen waarbij de natuurwezens betrokken zijn.
(paperback met flappen, 155p, met afb. in kleur)

De Hermes-Ervaring
Henk Kranenborg

De auteur, vrijeschoolleerkracht, beschrijft hoe juist de, soms vergeten, kernwaarden van het vrijeschoolonderwijs belangrijke bouwstenen zijn voor een eigentijds onderwijs dat écht toekomstgericht is.
(A4-formaat, 156p, met afb. in kleur en ZW)

De Vrijeschooluitdaging
Op weg naar de bewustzijnsziel
Henk Kranenborg

Een ervaren Vrijeschool-leerkracht beschrijft een zoektocht die naar de kern van het Vrijeschoolonderwijs voert. Die kern ligt in het wekken en ontwikkelen van de bewustzijnsziel. - Hoe kun je als leerkracht die weg gaan?
Dat wordt in 10 hoofdstukken vanuit verschillende aspecten beschreven.
Met 7 bijlagen waar ook praktisch mee gewerkt kan worden.
(paperback, groot formaat, met afb. in kleur, 116p)

Leven in het onbenoembare
Vrijeschoolachtergrond in beelden
Henk Kranenborg

Dit boek is geschreven door gepensioneerd Vrijeschoolleraar Henk Kranenborg (tevens auteur van 'Leerkracht van de opkomende zon').
Het boek telt 166 pagina's met veel kleurenillustraties en is uitgevoerd in een wire-o-binding, waardoor het bestuderen vergemakkelijkt wordt.

Contemplatieve reflectie
Voor portfolio en actieonderzoek
Ariëlle Krijger

Ariëlla Krijger schreef een origineel, belangwekkend en grondig boek over de integratie van portfolio in het onderwijs. Een belangrijke doelstelling daarvan is dat leerlingen zicht krijgen op zichzelf als competent persoon. Dat sterkt hun zelfvertrouwen, hun intrinsieke motivatie en hun autonomie.
(paperback, 130p)

Onderwijs in tijden van crisis
De strijd van Michaël met de draak
Frans Lutters

Deze uitgave bevat de (uitgebreide en bewerkte) tekst van een voordracht die de auteur in 2022 hield. Zo geeft de auteur niet alleen een beeld van het crisiskarakter van onze tijd, maar ook een beeld van de ontwikkeling van een spirituele cultuur, vanuit het oude Griekenland tot in de geesteswetenschap van Rudolf Steiner. In de verbinding met Michaël ligt een impulserende kracht die van groot belang is voor de nabije toekomst.
(paperback, met afb. in kleur, 81p)