menu
ABC Antroposofie

Het kleine kind - tot zeven jaar

Ouders en kinderen

 « 12 » 

Gewoonten
In de opvoeding van het kleine kind
Cornelis Boogerd

In het leven van jonge kinderen zijn gewoonten van groot belang. Thuis, in de kinderopvang of op school kan een patroon van gewoonten een basis van veiligheid vormen die het kind uitnodigt om te aarden en zich te ontwikkelen. Als opvoeder kun je hier bewust mee werken, door gewoonten bewust te vormen.
(brochure, ABC Opvoedwijzer, 24 pagina’s)
VAN 4,75 VOOR 2,50

Het etherlichaam als pedagogisch instrument
In de opvoeding van het kleine kind
Cornelis Boogerd

Het inzicht in de ontwikkeling van het kind vanuit de antroposofie geeft het opvoeden een andere dimensie: je kunt inspelen op de krachten en kwaliteiten die in die ontwikkeling hun rol spelen. Bij het kleine kind (tot ca 7 jaar) zijn het de krachten van het etherlichaam die een wezenlijke taak vervullen. Die krachten drukken zich uit in onder andere ritme, gewoontes en nabootsing. Dit boek geeft aan hoe je bewust met, vanuit en aan deze krachten kunt werken en geeft daartoe ook vele voorbeelden en oefeningen. Tweede druk, gebonden, 231 pagina’s, met illustraties

Nabootsing
Het toverwoord voor de opvoeding in de eerste zeven jaar - ABC Opvoedwijzer 1
Cornelis Boogerd

Een pasgeboren baby kent geen grens tussen zichzelf en de omgeving. Als het ouder wordt, gaat het die grens ervaren. Dat betekent (ook) dat het jonge kind leert door de nabootsing: het meebeleven en nadoen van wat het in zijn omgeving waarneemt.
Hoe werkt die nabootsing en hoe kun je van dit gegeven gebruik maken in het opvoeden van jonge kinderen?
(ABC Opvoedwijzer nr.1, 24 pagina’s, in kleur geïllustreerd, geniet)
VAN 4,75 VOOR 2,50

Visjes horen in het water
De scholing van het etherlichaam voor opvoeders van kleine kinderen
Cornelis Boogerd

In het opvoeden van kleine kinderen (tot circa zeven jaar) speelt het etherlichaam een belangrijke rol. Anders gezegd: het kleine kind ontwikkelt zich door het leven in nabootsing, ritme, herhaling, gewoonte. Opvoeders die hier weet van hebben, kunnen hier weer aan werken door het eigen etherlichaam te scholen. En daarvoor vinden zij in dit boek belangrijke hulp, onder andere in de vorm van bewegingsoefeningen.
(paperback, 172 pagina’s)

Zonnestraaltjes
Hennie de Gans-Wiggermans

Uit de praktijk van een ervaren kleuterjuf: een verzameling van ruim 75 kleine verhaaltjes voor kleuters, met name herhaal-verhaaltjes waar jonge kinderen verzot op zijn.
Ook met ideeën en tips om spelletjes te doen rond de verhaaltjes en om zelf verhaaltjes te maken.
(uitgave met spiraalrug, 90p.)

Bewegen
Eerst je lijf in, dan de wereld in
Evelien van Dort

Bewegen: is essentieel in de ontwikkeling van het kind. Het draagt er aan bij dat het kind zich ’lekker in zijn lijf’ voelt - en dat is een gezonde basis voor het leven en de toekomst. In dit boekje gaat het over het ontwikkelen van het bewegen, de relatie met de zintuigen, het belang van het spelen en de relatie met het leren. Vervolgens komen er nog een aantal belangrijke vragen aan bod (in verband met overactieve kinderen, computerspelletjes, weerbaarheid en meer).
Paperback, 110 pagina’s

Als spelen niet vanzelf gaat
Loïs Eijgenraam

Spelen is niet alleen leuk maar ook belangrijk voor de ontwikkeling van het kind. Sommige kinderen hebben moeite om tot spelen te komen, denk aan overactieve, getraumatiseerde of hoogbegaafde kinderen. Dit boekje bevat gezichtspunten en praktische aanwijzingen om deze kinderen ook 'aan het spelen te krijgen'.
(paperback, 128p)

Antroposofische kinderopvang
Voor kinderen van 0-13 jaar
Loïs Eijgenraam

De antroposofische kinderopvang is bezig met een gestage opmars. In steeds meer plaatsen zijn voorschoolse (voor jonge kinderen) en buitenschoolse (voor kinderen van 4 tot 13 jaar) actief. Voor deze beide leeftijdsgroepen geeft de schrijfster een schat aan informatie over het hoe en waarom van de wijze waarop gewerkt wordt. Daarbij komen alle aspecten van de opvang aan bod, zoals het dag-, week- en jaarritme; het spelen; het kunstzinnig en ambachtelijk bezig zijn; de inrichting enzovoort.
(paperback, 219p)

Bakersprookjes
Loïs Eijgenraam

Bakersprookjes, sprookjes die geschikt zijn voor peuters en kleuters, zijn niet alleen heerlijk om naar te luisteren, én heerlijk om voor te lezen of te vertellen, maar vormen voor de ontwikkeling van het kind ook een kostbare schat. Bakersprookjes zijn waardevol in de ontwikkeling van de zintuigen en de taalontwikkeling en spreken het kind dáár aan waar het op dat moment in zijn ontwikkeling is. Naast zo'n 50 sprookjes en versjes, vindt u in deze uitgave ook informatie over de achtergronden van bakersprookjes en over de manier waarop zij thuis of op school tot leven gewekt kunnen worden.
(hardcover, 174p)

De vrijekleuterklas
Loïs Eijgenraam

Ben je benieuwd hoe het er in een vrijeschoolkleuterklas aan toe gaat? Dit boekje staat boordevol informatie over nagenoeg alle aspecten van het vrijeschoolkleuteronderwijs en geeft een beeld van wat er dagelijks, wekelijks en door het jaar heen gebeurt. Waarom is het spelen zo belangrijk, waarom euritmie, waarom de seizoenentafel, waarom is ritme zo belangrijk - en nog veel meer!
Een toegankelijke inleiding in de wereld van het vrijeschoolonderwijs!
(paperback, 119p)

Gezond hechten
Opgroeien in verbondenheid met jezelf en de wereld
Loïs Eijgenraam

Een kind dat zich gezond kan hechten heeft daarmee een belangrijk fundament gelegd. Gezond hechten begint al bij de verbinding met het eigen lichaam, maar gaat natuurlijk ook over het aangaan van relaties met de ouders, anderen - en de hele wereld rondom het kind. In dit boek beschrijft de schrijfster, een ervaren vrijeschoolleerkracht, hoe het proces van hechten verloopt, hoe je het als opvoeder stimuleert en wat het belang van een gezonde hechting is.
(paperback, 112 pagina

Je kind beter begrijpen
Ieder kind zijn eigen constitutie
Loïs Eijgenraam

Kinderen (maar zij niet alleen) hebben eigenschappen die niet zozeer individueel persoonlijk zijn, maar die bij een bepaald ´type´ horen. In het opvoeden is het van belang en erg behulpzaam, als je kunt onderscheiden wat aan je kind individueel is en waarin het kind meer met een bepaald ´type´samenvalt. In dit toegankelijke boekje worden de vier constitutietypen besproken, evenals de zgn groot- en kleinhoofdige kinderen en de aardse en kosmische typen. Met veel praktische tips en adviezen.
(paperback, 140 pagina´s)

Leerrijpheid
Van kleuterklas naar groep 3 / klas 1
Loïs Eijgenraam

Wanneer is een kind er aan toe om naar groep 3 te gaan, oftewel: wanneer houdt het kind op kleuter te zijn en wanneer is het er aan toe om naar groep 3 te gaan? De overgang van kleuter naar ´basisschoolkind´is ook een ontwikkelingsstap waarin het kind overgaat naar een andere manier van leren en begrijpen en ook nieuw gedrag ontwikkelt.
(paperback, 126p)

Slaap, slapen en slaapproblemen bij jonge kinderen (62)
Loïs Eijgenraam

Dat slapen voor een klein kind van groot belang is, dat weet iedereen. Toch zijn er veel kinderen die moeilijk inslapen of andere slaapproblemen hebben (zoals ook in de kinderopvang steeds vaker gesignaleerd wordt). Soms is het moeilijk om daarin verandering aan te brengen, en dat gaat dan ook nog ten koste van de nachtrust van ouders. In deze dubbelbrochure staan een gezonde slaap en slaapproblemen centraal, en worden oplossingsrichtingen aangeven om met slaapproblemen bij jonge kinderen om te gaan.

Gewoon!
Hennie de Gans

Over de ontwikkeling en opvoeding van kinderen in leesbare verhalen
Verzamelde, gedeeltelijk eerder gepubliceerde columns uit het blad Rondom het Kind, aangevuld met artikelen over ontwikkeling en opvoeding van peuters en kleuters, met bijpassende versjes en liedjes. Met CD waarop de liedjes zonder begeleiding worden voorgezongen.
(116 pagina’s in spiraalrug)

Kijk eens
Hennie de Gans

Kinderen kijken met verwondering de wereld in. Dat is een kostbaarheid die gestimuleerd kan worden met de liedjes, versjes en verhaaltjes in deze uitgave.
Na een inleiding over het kijken, volgen een aantal thema's (bijvoorbeeld: bomen, bloemen, eendjes, moeren, de wind) met liedjes, versjes en kleine verhaaltjes. Met een CD met de liedjes.
(uitgave in ringband, 123p)

Dikkie, dikkie, duim
85 handgebaar- en vingerspelletjes
Hennie de Gans-Wiggermans

Door gebaren te ondersteunen met liedjes en versjes, gaat het kind zich vanuit de belevingswereld verbinden met de klanken, tekst en de bewegingen. Bij het nabootsen van vingerspelletjes beweegt het denken van buiten naar binnen en geeft een innerlijk tevredenheid. Door het woordgebruik in de tekst wordt het spreken ontwikkeld en komt de taalontwikkeling op gang.
Deze uitgave bevat 85 handgebaar- en vingerspelletjes, op leeftijd geordend, met aanwijzingen en algemene informatie over het belang van deze 'vingeroefeningen'.
(Spiraalrug, 167p)

Een..., twee..., Huppetee!
Hennie de Gans-Wiggermans

Op de Vrije School wordt het latere rekenonderwijs in de kleuterjaren voorbereid... niet door eenvoudig te rekenen maar door spelletjes en door zingen. Zo kan het kind, met plezier, de rekenbegrippen die in allerlei liedjes en spelletjes voorkomen, in zich opnemen.
Opnieuw een belangrijk, en voor kleuterleidsters onmisbaar werk van de schrijfster die vele jaren ervaring heeft in het Vrije School kleuteronderwijs.
(Uitgave in ringband, 110 pagina’s)

Luister even
Hennie de Gans-Wiggermans

90 liedjes en versjes om uit te spelen. Hennie de Gans-Wiggermans is jarenlang werkzaam geweest als kleuterleidster op een Vrije School en beschrijft, in een reeks boekjes, vanuit haar ervaring veel praktische tips en achterliggende gezichtspunten door verschillende aspecten van het opgroeien en opvoeden van het jongere kind, zoals: jaarfeesten vieren, vertellen, spelen, zingen e.d.
Haar uitgaven vormen dankbaar materiaal voor kleuter- of peuterleidsters of ouders.
(110 pagina’s in spiraalband)

Mag ik ook?
Hennie de Gans-Wiggermans

Jonge kinderen leren door ´na te doen. Meehelpen met datgene wat ze in hun omgeving zien gebeuren willen ze ook altijd. Afwassen, stoffen, vegen: het is voor hen spel, leren én plezier.
Voor iedereen die jonge kinderen in de nabijheid heeft, biedt deze uitgave vele ideeën, liedjes, versjes e.d. om thuis of in de klas met kinderen ´aan de slag te gaan´.
(Uitgave met spiraalrug, 150 pagina´s)

Natuurlijk
Natuurbeleven met jonge kinderen
Hennie de Gans-Wiggermans

’Natuurlijk’ staat vol met verhaaltjes, liedjes, versjes en knutsels, opgetekend uit de rijke ervaring van een Vrije Schoolkleuterleidtser. Zonder intellectuele weetjes, maar met beelden en doe-activiteiten op een natuurlijke wijze interesse wekken voor het wonder dat natuur heet. Want voor een kind is de natuur (nog) een wonder. Bestemd voor kinderen tot acht jaar.
102 pagina’s in spiraalband.

Nog een keer!
Om te vertellen en te spelen
Hennie de Gans-Wiggermans

Boekje met 33 op seizoen gerangschikte, kleine verhaaltjes en volkssprookjes, waarin de herhaling centraal staat. Om te lezen, te vertellen en te spelen. Met suggesties voor het maken en doen van kleine tafelspelen. Voor peuter- en kleuterleeftijd.
(in spiraalband, 90 pagina’s)

Spelen is leren!
Een kijkje in de Vrije Schoolkleuterklas
Hennie de Gans-Wiggermans

Nabootsing, ritme, fantasie en herhaling zijn voor de ontwikkeling van het kleine kind van groot belang; ze zijn dan ook belangrijke elementen in het Vrije Schoolkleuteronderwijs. In deze uitgave beschrijft een ervaren kleuterjuf hoe het er op de Vrije School in een kleuterklas aan toegaat - en vertelt daarbij ook over de achtergronden van deze praktijk. Daarbij horen ook spelletjes, liedjes en versjes.
(Uitgave in ringband, 90 pagina’s)

Timpetuis, ben je thuis?
Met CD
Hennie de Gans-Wiggermans

Een praktisch werkboek over het zingen en opzeggen van versjes, waarin de nadruk ligt op het bewegen. Van grote naar kleine gebaren, dus geschikt om te doen met kinderen van 0 - 7 jaar. Met tips over het belang van de diverse spelletjes en hoe ze thuis of met een groep gedaan kunnen worden. Nieuwe uitgave, inclusief CD.
(in ringband, 100 pagina’s)

Voor jou wil ik zingen
Liedjes om naar te luisteren
Hennie de Gans-Wiggermans

Dit boekje bevat 52 kinderliedjes van rond 1900 met muzieknotatie. (Dus uit de tijd waarin onze (bet)overgrootouders opgroeiden) Zij spelen zich af in de belevingswereld van kinderen en gaan over stout zijn, naar bed gaan, bloempjes, poesjes en andere dieren. Door de eenvoudige teksten spreken ze ook de kinderen van nu aan. Met een korte geschiedenis van het kinderlied vanaf ±1850.
(uitgave in spiraalrug, 74 pagina’s)

’s Morgens vroeg
Ochtend- en ambachtsspelen voor peuters en kleuters
Hennie de Gans-Wiggermans

"Jarenlang heb ik de spelen met plezier gedaan. Zelfs op de momenten dat ik niet zoveel energie had om te beginnen, werd ik door het enthousiasme van de kinderen gestimuleerd het toch te doen."
Uit haar rijke ervaring als kleuterjuf op de Vrije School heeft de schrijfster tientallen bewegings- en ambachtsspelletjes samengebracht, met daarnaast algemene aanwijzingen en achtergronden.
Uitgave in ringband, 101 pagina’s.

Kinderziekten
Oorzaak en behandeling
Michaela Glöckler en anderen

Een uitgebreide uitgave met heel veel informatie over oorzaken en behandeling van kinderziekten, vanuit antroposofisch perspectief. Daarbij gaat het om lichamelijk en geestelijk welzijn van het kind. Dit boek helpt je om kinderziekten te herkennen en te behandelen en om symptomen te verlichten, om te gaan met pijn en koorts en met chronische ziekten of ziekenhuisopname.
Een uitgebreide vraagbaak, helder ingedeeld, met registers.
(softcover, genaaid, 382p)

De grote wereld
Van het kleine kind
Caroline von Heydebrand

Een prachtige tekst over de wereld van het kleine kind. De schrijfster, leerkracht op de eerste Vrije School, beschrijft hoe het kind de wereld beleeft en hoe opvoeders het kind door spel - speelgoed, en door het (laten) beleven van de wereld van de kleuren in het schilderen - een gezonde ontwikkeling kunnen bieden.
(brochure, 28p)